Dość nieoczekiwanie zakończyło się postępowanie przetargowe Przedsiębiorstwa Transportowego Zlín-Otrokovice (DSZO). Po trzech nieudanych przetargach zdecydowano się na udzielenie zamówienia Skodzie w formie negocjacji bez ogłoszenia. Do Zlina i Otrokowic dotrze 25 nowych trolejbusów. W opcji pozostaje 35 kolejnych pojazdów. Nietypowy obrót sprawy wynika z dużej niechęci na otwarcie rynku na zewnętrzne podmioty – inne niż Skoda. W efekcie Zlin kupuje najdroższe trolejbusy w Czechach.
Przedsiębiorstwo Transportowe Zlín-Otrokovice (DSZO) prowadzi postępowanie na zakup nowych trolejbusów już od 2023 roku. Pierwsze postępowanie unieważniono. Warunki przetargu zakwestionowała spółka Cegelec as jako część grupy Škoda. Nowy przetarg rozpisano już w lutym 2024 roku. W kwietniu zamknięto termin składania ofert. Również i tym razem zakwestionowano warunki. Do zapisów przetargu odwołała się Bozankaya, która usilnie próbuje wejść na czeski rynek. Urząd Ochrony Konkurencji Gospodarczej po zwrócił uwagę na niezgodność warunków z prawem i w połowie sierpnia podjął w pierwszej instancji decyzję o unieważnieniu powtórzonego przetargu. Sprawa zakupu ciągnęła się długo, a wszystko
za sprawą niechęci Czechów na otwarcie rynku na zagranicznych producentów.
Doszło jednak do nieoczekiwanego zakończenia postępowania. Jak podaje portal
zdopravy.cz, przedsiębiorstwo transportowe opublikowało w rejestrze umów informację, że w otwartym przetargu nie wpłynęła żadna oferta i firma w ramach negocjacji bez ogłoszenia postanowiła udzielić zamówienia Skodzie. Zapomniano jednak dodać, że brak ofert wynikał z toczących się przed Urzędem Ochrony Konkurencji Gospodarczej postępowań odwoławczych potencjalnych oferentów.
Wartość kontraktu wynosi 1,081 miliarda koron, czyli w przeliczeniu ok. 185 zł. Zgodnie z umową Zlín i Otrokovice zakupią jedne z najdroższych trolejbusów w Czechach, na pozyskanie których będą chciały uzyskać dofinansowanie unijne. Przedmiot zamówienia obejmuje dostawy 16 trolejbusów o długości 12 m i dziewięciu trolejbusów przegubowych. W zamówieniu zawarto prawo opcji na kolejnych 35 trolejbusów.
Krótsza wersja będzie kosztować 15,99 mln koron bez VAT (ok. 2,8 mln zł), a długa wersja będzie kosztować 20,03 mln koron (ok. 3,5 mln zł). Skoda dostarczy trolejbusy z nadwoziem SOR. Pojazdy mają być klimatyzowane. Zamawiający wymagał baterii umożliwiających przejazd do 12 km poza siecią trakcyjną. Przewidziano też rekuperację – odzysk energii w czasie hamowania. To jedno z największych zamówień w historii Przedsiębiorstwa Transportowego Zlín-Otrokovice (DSZO), które pozwoli na wymianę niemal połowy floty.